główna aktualności hydepark sport ogłoszenia puby gsm kino szukaj moje miasto
AKTUALNOŚCI archiwum zaproponuj sidebar SPORT hokej piłka MOJE MIASTO załóż konto przypominanie hasła regulamin faq OGŁOSZENIA twoje ogłoszenia dodaj ogłoszenie pokaż ogłoszenia szukaj w ogłoszeniach GSM ROZRYWKA puby kawiarenki internetowe hydepark widokówka film sztuki głosowania KULTURA bytomskie centrum kultury kino gloria kinoteatr bałtyk miejska biblioteka publiczna muzeum górnośląskie opera śląska śląski teatr tańca KALENDARZ dodaj wydarzenia MIASTO urząd miejski noclegi SZUKAJ
M E N U

Nowości

Bytomskie Centrum Kultury - informacje
Bytomskie Centrum Kultury - bilety

Kinoteatr Bałtyk - informacje
Kinoteatr Bałtyk - repertuar
Kinoteatr Bałtyk - bilety

Kino Gloria - informacje
Kino Gloria - repertuar
Kino Gloria - bilety

Spis opisanych filmów

Miejska Biblioteka Publiczna - informacje

Muzeum Górnośląskie - informacje
Muzeum Górnośląskie - bilety

Opera Śląska - repertuar
Opera Śląska - informacje
Opera Śląska - bilety

Spis opisanych sztuk

Śląski Teatr Tańca - informacje


W Y K R Z Y K N I K

W I A D O M O Ś Ć

Artur Żmijewski w Galerii Kronika.

Logo Galerii Kronika.
23 maja 2003 roku o godzinie 1800 w Galerii Kronika odędzie się wernisaż wystawy Artura Żmijewski: "Lekcja Śpiewu". Wernisaż połączony będzie z koncertem muzyki J.S. Bacha pt. "Serce, usta, czyn i życie".

Podczas trwania ekspozycji odbędą się retrospektywne pokazy wcześniejszych filmów Artura Żmijewskiego - w czwartki o godz. 1700 (29 maja oraz 5, 12 i 26 czerwca).

Wystawa potrwa do 26 czerwca 2003 roku i została przygotowana we współpracy z Fundacją Galerii Foksal.

"Lekcja śpiewu" warszawskiego artysty Artura Żmijewskiego to jeden z najniezwyklejszych eksperymentów w sztuce współczesnej ostatnich lat. Chór złożony z osób głuchoniemych, nie znających pojęcia dźwięku, ani tym bardziej nie potrafiący czytać nut, wykonał klasyczne kompozycje Jana Sebastiana Bacha i Jana Maklakiewicza. To, co było dotąd niedostępne i nieznane staje się artystyczną interpretacją języka i muzyki. Można tą pracę odczytać jako nawiązanie do poezji konkretnej i muzyki atonalnej, ale także jako odważny eksperyment godzący w tradycyjne, sentymentalne pojmowanie problemu niepełnosprawności i dysfunkcji społecznych. Artur Żmijewski ukończył pracownię prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie (tzw. "kowalnie" w której rozpoczynali swoją karierę tacy twórcy jak Katarzyna Kozyra czy Paweł Althamer). Kowalski doszedł do wniosku, że rzeźbiarz powinien odłożyć dłuto i dążyć do lepszego odzwierciedlenia rzeczywistości za pomocą innych, bardziej współczesnych środków. Artur Żmijewski tłumaczył na własnym przykładzie: "Jestem rzeźbiarzem. Niestety możliwości rzeźby są bardzo ograniczone. To czego w żaden sposób nie udawało się wyrzeźbić, starałem się opisać kamerą. Film okazał się podatnym medium." Prace tego artysty na trwałe wpisały się w kontrowersyjny kanon sztuki krytycznej (głównie za sprawą takich filmów jak "KR WP", "Na spacer" i "Berek" - podejmujących temat skomplikowanych relacji między ciałem a władzą). Jego prace nie są do końca filmami - są artystycznymi instalacjami filmowymi. Artur Żmijewski tłumaczy: "Chciałbym aby moje filmy nie były zanadto zmyśleniem, ani zanadto dokumentem. Wymyślam wstęp, początek sytuacji - dalej kreuje ją życie. Stoję na pograniczu fabuły i dokumentu, noweli i reportażu. To, co dzieje się w moich filmach wydarza się naprawdę w rzeczywistym świecie. Ale ja prowokuję rozwój zdarzeń.".

Pierwsza z "Lekcji śpiewu" powstała w 2001 roku w kościele ewangelicko-augsburskim św. Trójcy w Warszawie. Chórowi uczniów z Instytutu Głuchoniemych w Warszawie wykonujących "Polską mszę" Jana Maklakiewicza towarzyszył podniosły akompaniament organów. Artur Żmijewski opisywał to zdarzenie: "Słychać dźwiękowy chaos, słowa są zdeformowane, chórzyści nie słyszą przecież samych siebie, niektórzy nie wiedzą nawet czym jest dźwięk. A pomimo wszystko jest to muzyka, muzyka niosąca pogniecione przez głuchych słowa".

W październiku 2002 roku Artur Żmijewski zdecydował się na kontynuacje swoich poszukiwań i podjął współpracę z muzykami Wyższej Szkoły Muzycznej w Lipsku i uczniami szkoły im. Samuela Heinicke. Rozpoczęły się prace nad wykonaniem kantaty Jana Sebastiana Bacha "Herz und Mund und Tata und Leben" (Serce, usta, czyn i życie). Nagrania dokonano w kościele św. Tomasza w Lipsku. W ten sposób powstała druga "Lekcja śpiewu". Biorąca udział w pracy nad tym projektem profesor Susanne Scholz (Wyższa Szkoła Muzyczno-Teatralna im. Feliksa Mendelsona-Bartoldiego w Lipsku) opowiadała: "Spotkanie i wspólny występ muzyków zawodowych, którzy poświęcili życie muzyce i młodych, niesłyszących ludzi, dla których jest ona prawie niedostępna, najpierw budzi niepokój i zażenowanie. A jednak to właśnie ta przepaść między nimi pozwala nabrać dystansu do swojego zażenowania, dostrzec uśmiech i radość młodych ludzi, którzy w miarę wspólnie spędzonego czasu otwierają się coraz bardziej".

Pokaz w galerii Kronika zakłada równoczesną projekcję obu części "Lekcji śpiewu" na dwóch dużych ekranach. Kontakt z tymi pracami jest silnym, emocjonalnym doświadczeniem, daleko wykraczającym poza codzienną galeryjną relację dzieło-odbiorca. Filmy te wzbudzają przeróżne odczucia i niewątpliwie wpływają na nasz odbiór tego, co zwykło się określać jako "niepełne", "ograniczone", "niepełnosprawne". Głuchonieme dzieci śpiewając używając środków wyrazu, do których dostęp w wyniku socjalizacji został im zablokowany. Proces ten został pokazany bez epatowania sentymentalizmem i zakłócającym z jego zrozumienie współczuciem - jest to surowy zapis pewnego "przeistoczenia" przebiegającego na granicy dokumentu i akcji społecznej, będąc przy tym poruszającym dziełem sztuki. Wystawa pozwoli śląskiej publiczności na kontakt z dziełem jednego z najoryginalniejszych współczesnych artystów europejskich. Artur Żmijewski reprezentuje Polskę na wielu międzynarodowych pokazach sztuki - ostatnio jego "Lekcja śpiewu" pokazana została na wystawie "Topos polonicus" w Sztokholmie (przygotowanym przez Andę Rottenberg pokazie sztuki polskiej przełomu wieków) oraz na Manifesta 4 we Frankfurcie nad Menem, jednej z najbardziej prestiżowych prezentacji artystycznych na świecie.

ARTUR ŻMIJEWSKI(rocznik 1966) należy do najważniejszych artystów nurtu krytycznego. W latach 1990-95 studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie, w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Tworzy instalacje, obiekty fotograficzne, fotografie, realizacje wideo oraz filmy dotykające najtrudniejszych tematów: ułomności, emocjonalnej nagości, śmierci. Najsłynniejsze z nich to: "Oko za oko", "KR WP", "Na spacer". W 2000 r. za "Oko za oko" zdobył główną nagrodę na prestiżowej wystawie Guarene Arte we Włoszech. Redaktor pisma "Czereja", zajmuje się także krytyką artystyczną.

Zapraszamy!!!

 
   
   
redakcja reklama kontakt