główna aktualności hydepark sport ogłoszenia puby gsm kino szukaj moje miasto
AKTUALNOŚCI archiwum zaproponuj sidebar SPORT hokej piłka MOJE MIASTO załóż konto przypominanie hasła regulamin faq OGŁOSZENIA twoje ogłoszenia dodaj ogłoszenie pokaż ogłoszenia szukaj w ogłoszeniach GSM ROZRYWKA puby kawiarenki internetowe hydepark widokówka film sztuki głosowania KULTURA bytomskie centrum kultury kino gloria kinoteatr bałtyk miejska biblioteka publiczna muzeum górnośląskie opera śląska śląski teatr tańca KALENDARZ dodaj wydarzenia MIASTO urząd miejski noclegi SZUKAJ
M E N U

Nowości

Bytomskie Centrum Kultury - informacje
Bytomskie Centrum Kultury - bilety

Kinoteatr Bałtyk - informacje
Kinoteatr Bałtyk - repertuar
Kinoteatr Bałtyk - bilety

Kino Gloria - informacje
Kino Gloria - repertuar
Kino Gloria - bilety

Spis opisanych filmów

Miejska Biblioteka Publiczna - informacje

Muzeum Górnośląskie - informacje
Muzeum Górnośląskie - bilety

Opera Śląska - repertuar
Opera Śląska - informacje
Opera Śląska - bilety

Spis opisanych sztuk

Śląski Teatr Tańca - informacje


W Y K R Z Y K N I K

W I A D O M O Ś Ć

"CIVITAS DEI UNUS DOLOR".

Logo Galerii Kronika.
Od 7 marca do 4 kwietnia w Galerii Kronika będzie można oglądać wernisaż Maxa Hexera (Jerzy Truszkowski) o tytule "CIVITAS DEI UNUS DOLOR". Dodatkowo na otwarcie, w piątek 7 marca o godzinie 1800 wernisaż zostanie połączony z koncertem.
Kurator wystawy: Katarzyna Bochenek
Współpraca: Sebastian Cichocki

Jerzy Truszkowski (ur. w 1961 roku, Warszawa) jest jednym z najbardziej wszechstronnych i oryginalnych twórców, związanych z polskim nurtem sztuki krytycznej. Truszkowski uprawia malarstwo, performance, zajmuje się fotografią i video-art, jest poetą i muzykiem oraz krytykiem i teoretykiem sztuki (jego teksty publikowały m. innymi: "Obieg", "Exit", "Magazyn Sztuki", "Format", "Gazeta Malarzy i Poetów", "Arteon", internetowy "Raster"). Ukończył studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (filozofia teoretyczna), oraz Wydziale Wychowania Plastycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W czasie studiów prezentował działania artystyczne, które dokumentował na fotografiach i filmach 8 mm, malował napisy na murach, grał w punk-rockowych zespołach itp. Od 1978 roku zajmuje się performance – był jednym z polskich reformatorów tej dyscypliny artystycznej w Polsce, wpisując ją w szczególny narodowo-społeczny kontekst. Jego performances miały często gwałtowny, brutalny charakter i wiązały się z samookaleczeniem artysty (tak jak w przełomowym dla twórczości Truszkowskiego wystąpieniu "Pożegnanie Europy", podczas którego artysta ubrany w wojskową furażerkę ojca wycinał na swoim ciele chirurgicznym skalpelem symbole religijne, czy też w cyklu performances "Krwawa msza" zrealizowanych podczas pobytu twórcy w Japonii). Charakterystyczną cechą wczesnych wystąpień performerskich Truszkowskiego były prezentujące różne zagadnienia tzw. "tablice poglądowe", same w sobie stanowiące autonomiczne dzieła (m. innymi: cykle "Nihilizm intelektu", 1980-1985, "Słownik jest podstawą komunikacji", 1984-1986, "Somnambuliczny system symboliczny", 1985). Jerzy Truszkowski współtworzył różne grupy muzyczno-plastyczne, najbardziej znaną z nich była grupa STERNENHOCH (1986-1989) w którego skład wchodzili oprócz niego Zbigniew Libera, Anna Nowak "Mirosawa", Jacek Rydecki (wspomagani przez inne osoby w zależności od miejsca prezentacji). Ich wystąpienia związane były często z action painting - wspólnie malowano ogromnych rozmiarów płótna.

Od 1983 Jerzy Truszkowski był związany z kręgiem Galerii BWA w Lublinie, jednocześnie współtworzył wydarzenia artystyczno-towarzyskie Kultury Zrzuty, ugrupowania działającego w Łodzi, które wydawało pisma "Tango" i "Halo Halo". Jego twórczość ma wyraźny społeczno-polityczny kontekst, wynika z wieloletnich działań o podłożu kontestacyjnym, walki z wszelkimi totalitaryzmami i ograniczaniem wolności wypowiedzi artystycznej. Na jego twórczość wpływ wywarli także Andrzej Partum (teoria nihilizmu pozytywnego) i Stanisław Ignacy Witkiewicz (Truszkowski poświęcił mu swoją pracę magisterską). Artysta czerpał też nieraz, szczególnie w pracach malarskich, ze świata symboliki orientalnej (fascynowała go idea Euroazji). Anarchistyczno-wywrotowe podteksty sztuki Truszkowskiego w latach 80-ych sprawiły, że stał się on twórcą "niewygodnym" - mimo swoich wszechstronnych zainteresowań i niezwykłej aktywności na polu działań artystycznych dwukrotnie (w 1986 i 1988 roku) odmówiono mu nadania statusu artysty, jednak już 4 lata później otrzymał swoje pierwsze stypendium z Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 1998 roku powstało w Warszawie SASI - Stowarzyszenie Artystów Sztuk Innych - w ramach którego Jerzy Truszkowski prowadzi wraz z Ewą Mikinią "prywatną instytucję alternatywną" - Instytut Sztuki Krytycznej. Truszkowski angażuje się także mocno w promocję sztuki polskiej i jej lepszego zrozumienia, poprzez działalność piśmienniczą i kuratorską. Był m. innymi autorem książki "Sztuka krytyczna w Polsce. Część 1: Kwiek. Kulik. KwieKulik. 1967-1998" i kuratorem pośmiertnej wystawy Andrzeja Partuma.

Jerzy Truszkowski pokaże w marcu 2003 roku w galerii KRONIKA cykl swoich najnowszych prac malarskich i fotograficznych zabranych pod hasłem "CIVITAS DEI UNUS DOLOR", będących autorską, oryginalną wypowiedzią artysty na temat współczesnej kultury masowej, nihilizmu, ekonomii i amoralnej władzy podpartej siłą nabywczą pieniądza. Wystawę w Bytomiu otworzy koncert Jerzego Truszkowskiego i jego nowego zespołu.

Opracował: Sebastian Cichocki

D O D A J   K O M E N T A R Z
Twój komentarz:
Twój nick:Twój e-mail:

 
   
   
redakcja reklama kontakt